Linux memang Best: Pengalaman pertama guna Linux

Kalau sebut perkataan Linux, imej pertama yang timbul dalam membran cortex Kidd adalah pinguin hitam putih ala pinguin Madagascar yang terduduk dengan pandangan mata kosong. 'Linux cuma OS yang percuma, so what?' At least itu apa yang fikirkan pada mulanya.

Beberapa hari sebelum ni, Kidd terjumpa sebuah PC (ye, terjumpa) yang ada dual boot. Linux (SUSE) dan Windows XP. Secara normalnya, Kidd akan pilih boot Windows tanpa banyak berfikir tapi entah macam mana naluri ingin tahu Kidd menjentik-jentik otak Kidd ni supaya boot guna Linux. 'Ala, bukannya sakit pun kalau boot guna Linux. Cuma harga diri dan keegoan je'. Impresi pertama Kidd bila tengok Linux tu boot, rasa macam tengok screen the Matrix, coding merata-rata dengan bahasa geek (atau l33t) yang Kidd tak faham. Tapi sekejap lepas tu, muncul opening screen. Dan overall process tu mengambil masa yang lama pun, dalam 2-3 minit je. Laju gak. Lepas menggodek-godek Linux SUSE tu seketika, akhirnya Kidd akui yang Linux memang cool dan GUInya agak menarik. Dan perlu Kidd tekankan di sini bahawa respon dalam Linux memang pantas. Tak perlu nak tunggu hourglass berpusing 4-5 kali baru nak keluar arahan error.

Sejak dari tu, Kidd pun cari la OS Linux untuk PC Kidd. Google punya Google, Kidd dapati ada banyak gila distribution (distro) untuk Linux ni. Ada Sabayon, Ubuntu, Kubuntu, Kau buntu, eh.. yang tu takder. Setiap distro ada follower masing-masing dan ada package tersendiri. Kidd cari distro yang paling mudah dan terjumpa la simpleLinux. Yang bestnya pasal simpleLinux adalah; distro ni hasil titik peluh rakyat Malaysia! Tepuk tepuk. So sebagai tanda sokongan, Kidd pun download distro simpleLinux dan bawak balik untuk boot kat PC Kidd.

Lepas beberapa langkah yang buat Kidd rasa macam PC technician, akhirnya PC Kidd dah ada OS Linux. Whew! Perlu Kidd tekankan di sini bahawa, masa Kidd install simpleLinux, Kidd tak perlu install driver pun. Linux akan detect hardware kita dan akan provide driver sendiri. Cooooooooooooooooollll!!!

snapshot1 screenshot simpleLinux

Antara software yang diberi secara bundle dalam simpleLinux adalah GIMP (untuk melukis), Real Player, KMP Player, Mozilla Firefox dan Wine (untuk run Windows application). Akan tetapi, Linux memerlukan sambungan internet supaya dapat download software percuma dan buat masa ni Kidd hanya boleh guna beberapa software basic. Kalau nak dikirakan, kira berbaloi juga untuk sebuah installer OS yang bersaiz 400MB kalau nak dibandingkan dengan OS Windows XP yang bersaiz 650MB tapi dapat game Solitaire dan Hearts (dah la driver kena install sendiri)!

Sebut tentang software, Kidd mula hairan kenapa kita kena beli sesetengah software sedangkan Linux offer semua software for free (yess, FREE!). Cuma download dari market place Linux dan software tu akan diinstall sendiri oleh Linux. Kenapa perlu guna Microsoft Word kalau dah ada OpenOffice? Kenapa perlu guna Photoshop bila dah ada GIMP? Kenapa guna Internet Explorer bila ada Mozilla FireFox (ada lagi ke yang guna Internet Explorer)?

Ok, Kidd akui yang Linux memang cool dan lain daripada Windows dan Mac. Bila guna Linux, memang terasa yang PC ni lebih ringan walaupun kita tak install driver. Proses copy dan move file dan folder adalah sangat lancar dan pantas. Akan tetapi ada beberapa aspek yang boleh dibaiki (mungkin sebab simpleLinux ni belum perfect). Untuk user yang nak kelainan dan mahukan OS yang super pantas dan grafik yang cun, maka gunalah Linux (tak kiralah distro apa pun). Tapi perlu diingatkan bahawa Linux bukan untuk n00b dan jangan expect semuanya akan berjalan lancar. Kalau korang buat apa-apa perubahan pada setting, takkan ada butang OK dan Cancel. Kalau delete file pun, file tu akan terus ke Trash Bin tanpa ada sebarang confirmation dialog (tak macam Windows yang asyik tanya 'Are you sure you want to delete...?'). Sediakan pil aspirin just in case file korang hilang di pertengahan jalan.

snapshot2 

Maka dengan ini Kidd nak install Ubuntu plak. Maybe lepas ni Kidd akan berubah hati dan takkan guna Windows lagi. Mungkinkah?

Update:

Kidd dah try guna distro simpleLINUX, SUSE, Ubuntu, Sabayon, dan Mint. So far Kidd dah 'sangkut' kat Mint dan banyak guna Mint untuk kerja-kerja melibatkan rename dan backup folder.

Screen03

Screen02 Boleh split screen. Windows memang tak leh buat macam ni.

Screen01 Music player ala iTunes.

0 komentar: