Cantik macam lukisan – Review filem Tangled aka Rapunzel

Rapunzel? Kisah pasal perempuan beramput panjang tu ker? At least itu apa yang penulis fikirkan sebelum download menonton filem Tangled ni.

vlcsnap-768866

Tangled merupakan filem animasi oleh Walt Disney Animation dan merupakan animasi ke-50 selepas filem animasi The Frog and The Princess yang tidak mendapat sambutan yang menggalakkan. Tangled merupakan animasi 3D dan penonton boleh menonton samada secara RealD (guna spek streoscopic) atau menonton secara biasa (tak pakai spek 3D).

Secara ringkasnya, Tangled mengisahkan seorang puteri raja, Rapunzel (duh), yang mempunyai rambut yang mampu mengekalkan keremajaan daripada di mamah usia. Rapunzel diculik oleh sorang wanita sihir (tipikal) bernama Mother Gothel yang mahu menggunakan kelebihan yang ada pada Rapunzel untuk kepentingan diri sendiri. Rapunzel yang diculik dari kecil menganggap Mother Gothel sebagai ibu kandung dan tidak dibenarkan keluar dan hanya tinggal di menara yang tinggi. Hendak dijadikan cerita, seorang pencuri bernama Flynn Ryder terjumpa menara tempat Rapunzel tinggal. Adakah Flynn Ryder akan menculik Rapunzel? Adakah Rapunzel akan jatuh cinta dengan Flynn? Mengapa Rapunzel manyimpan rambut yang panjang? Adakah rambut Rapunzel yang lain juga.. ok cukup.

vlcsnap-769677

Sebelum filem Tangled disiarkan, penulis ada membaca review dan melihat beberapa snapshot filem ni. Tajuk asal filem ini iaitu Rapunzel ditukar kepada Tangled kerana bimbang penonton lelaki tidak datang mononton. Penulis difahamkan yang animasi Tangled ni menggunakan visual seakan lukisan. Hurm, bunyi macam menarik. Tapi bolehkan animasi Tangled mengatasi animasi 3D lain oleh Pixar?

Dan apabila penulis start menonton, woahhhh!!!!! Holy sheet! Visual dalam Tangled memang superb. Penulis tahu Tangled ni 3D tapi bila penulis pause di beberapa scene, memang nampak macam lukisan! Serius! Memang jauh berbeza dengan animasi Pixar yang photorealistic.

Rambut panjang mencecah lantai

Pergerakan dan movement dalam Tangled memang smooth seakan-akan animasi 2D. Rasa seakan animator di Walt Disney berjaya ‘memaksa’ computer graphic untuk menghasilkan animasi seperti yang dikehendaki oleh animator. Tiada scene yang kaku. Penulis masih lagi teringat scene kuda di raja bernama Maximus yang mengidu rumput seakan-akan anjing. Memang sangat cantik pergerakannya. Terpegun sekejap melihat keindahan animasi nie.

Kuda menghidu seakan anjing

Jalan cerita Tangled juga menarik. At least tidak la bosan menontonnya. Ada beberapa scene yang menyentuh hati dan juga scene yang padat dengan aksi seakan-akan menonton cerita Indiana Jones. Cuma kadang-kadang ada beberapa scene muzikal yang mungkin menjengkelkan penonton. Tapi scene muzikal memang tipikal dalam filem Disney kan?

Menyanyi dikalangan orang jahat

Sempat lagi menyanyi di kalangan penjahat. Itu la kelebihan kalau ada rambut yang panjang dan bersinar.

Lantern

Antara scene paling menyentuh hati. Semua rakyat berkumpul dan menyalakan pelita untuk mengingati sang puteri yang kena culik.

Sepanjang menonton filem Tangled ni, penulis rasa hairan macam mana Rapunzel boleh jaga rambut dia yang panjang tu tanpa sebarang kekusutan. Tak nampak plak sebarang botol Sunsilk atau Rejoice. Tapi selain daripada persoalan yang tak masuk akal tu, Tangled merupakan pengalaman yang menyeronokkan. Penulis sangat mengesyorkan menonton Tangled ni. Kalau pembaca tak minat dengan visual yang ala lukisan, ada baiknya menonton filem yang lebih photorealistic seperti Shrek atau Up.

Rating: 8.5/10 – Tengok setiap kali sebelum tidur.

0 komentar: