Monolog Seorang Rakyat Kelas Bawahan

Sebelum ini aku merupakan  golongan kelas pertengahan.

Makan mewah. Setakat KFC atau McDonalds setiap hari tu memang selalu sangat. Makan kat restoran Korea pun pernah. Maklumlah, duit sentiasa ada. Pendek kata kalau nak makan tak perlu tengok duit dalam wallet. Terus capai tangan dalam wallet, mesti ada duit.

Aku tak tak perlu pergi ATM setiap hari. Sekali kelurkan duit mesti ratus-ratus punya. Tak mainlah keluarkan duit RM100-RM200 ni. Paling minimum pun RM500 sekali keluar.

Sebelum ini aku ada kereta. Pendek kata semua tempat aku ronda. Tidak kira ke selatan atau utara; semua tempat aku teroka. Minyak dan tol tak perlu kira. Apa susah, Touch ‘n’ Go kan ada.

Duduk di Shah Alam sorang-sorang, tidak berkongsi. Tiada privacy. Kalau duduk sorang-sorang boleh buat sesuka hati. Tak perlu nak berkongsi kunci. Semua bill dan sewa rumah bayar sendiri. Tak perlu nak collect duit setiap kali hujung bulan; guna je CIMB. Pasang lagu kuat-kuat pun xde sapa nak maki. Pendek kata, duduk seorang kat rumah goyang kaki.

Tapi itu dulu. Sekarang aku cuma rakyat kelas bawahan.

Makan kena berkira. Kalau salah budget nanti tak cukup nak duit nak hidup sampai hujung bulan. Nak makan KFC? McD? Kenny Rodgers? Maybe bila hujung bulan bila dapat gaji.

Kereta dah takde lagi. Sekarang bas RapidKL jadi pengganti. Setiap hari kena tunggu bas seawal 9.00 pagi. Kalau terlewat, terpaksa la pergi kerja naik teksi. Miss lunch sebab duit lunch buat bayar tambang teksi.

Rumah pun kena berkongsi ramai-ramai. Dah kurang privacy. Satu rumah sampai 6-8 orang. Tidur pun ikut shift. Takpun tidur reramai kat depan ruang tamu sebab panas.

Sekarang aku cuba kembali menjadi rakyat pertengahan. Aku akan elakkan pembaziran dan cuba berjimat. Duit dan harta kekayaan bukan penjamin kebahagian. Sekarang aku sedar bahawa kedamaian hati dan ketenangan fikiran adalah jauh lagi penting daripada kemewahan dan keselesaan hidup.

0 komentar: