Robot lawan robot - Review filem Real Steel

Pada 5hb November lepas, penulis berkesempatan menonton filem Real Steel di layar perak. Adakah filem ini 'segagah' trailernya?

Real Steel mengisahkan tentang pertandingan tinju antara robot gergasi yang merupakan sukan yang paling faymes dan Charlie Kenton sebagai bekas peninju dunia yang melatih robot bernama Atom untuk memenangi pertandingan Kejuaraan Tinju Robot Sedunia.

Jalan cerita filem Real Steel sebenarnya biasa-biasa saja. Lebih kurang macam cerita Rocky tapi setnya adalah masa depan dan peninjunya adalah robot. Big @$$ robot. Bukan robot yang suka letupkan helikopter macam dalam filem Transformers tu.
Hugh Jackman kali ini membawa watak yang sedikit a$$hole tapi still mempunyai daya karisma dan penonton sure boleh rasakan penghayatan watak yang dibawa oleh Hugh Jackman. Jangan risau, Hugh Jackman takkan kuarkan pisau dari tangan dia.

Filem ini juga cuba menyelitkan sedikit unsur kekeluargaan dan menunjukkan bagaimana ikatan anak dan ayah takkan dapat dipisahkan (walaupun dengan godaan $100,000).
Presentation filem ini memang cantik. Penulis cuma sempat tengok versi 2D tapi rasanya kalau tengok 3D lagi best. Pergerakan robot dan mesin nampak agak hidup. Segala karat dan kesan besi jelas kelihatan. Cuma kadang-kadang gajet seperti telefon dan headset nampak sangat keterlaluan. Kalau nak sangat tunjukkan dunia futuristik, perlu ke tunjukkan semua skrin transparent ala skrin Avatar?
Dialog watak juga padat dan kemas. Ada beberapa memorable moment dan penulis sangat suka bab perlawanan akhir antara Atom dan Zeus. Bahkan penulis sendiri menjerit bagi sokongan pada Atom (padahal bukan perlawanan sebenar pun. Filem je).
Kenapa penulis suka Real Steel:

  • CGI yang mantap tahap lecur
  • Jalan cerita yang menarik perhatian dan menggugat jiwa dan perasaan
  • Dialog lancar dan takder dialog meleret macam filem Syamsul Yusof melayu
  • Hugh Jackman punya body yang berketul-ketul
  • Sound effect besi berlaga dan mesin berjalan yang macam real.
7.5 bintang

0 komentar: